Fandom

Dragon Ball Wiki

Yǐnchá

1276stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja10 Udostępnij
Yǐnchá[1]
Yamcha2.jpg
飲茶
(ヤムチャ)
Yǐnchá
(Yamucha)
Imię w anime
  • Jamsza[2]
  • Jamcia[3]
  • Imię w mandze Yamcha
    Płeć Mężczyzna
    Debiut w mandze DB, rozdział #007
    Debiut w anime DB, odcinek #005
    Występuje LogoDB.pngLogoDBZ.jpgDragon Ball Super Logo.pngLogoDBGT.png
    Rasa Ziemianin
    Zginął 1. Został zabity przez Saibaimana.
    2. Zjadł go Majin Bū.
    3. Zginął podczas wybuchu Ziemi, do którego doprowadził Złoty Freezer.
    Pochodzenie Ziemia
    Miejsce zamieszkania Ziemia
    Poziom bojowy 175 000 [j]
    Głos Tōru Furuya
    Waga 68 kg
    Wzrost 183 cm
    Znaczenie imienia Jest to połączenie chińskich słów „yǐn” i „chá”, oznaczających "picie herbaty", będących nazwą dla chińskiego rytuału wytwornego picia tegoż naparu. Ów rytuał jest załącznikiem do tzw. „diǎn xin” czyli tradycyjnych chińskich przekąsek, deserów.
    Pokrewieństwa
  • Pǔěr (najlepszy przyjaciel)
  • Gokū (przyjaciel)
  • Kurilín (przyjaciel)
  • Muten Rōshi (mistrz)
  • Karin (mistrz)
  • Ziemski Bóg (mistrz)
  • Wielki Kaiō (mistrz)
  • Bulma (wieloletnia partnerka, później przyjaciółka)
  • Yǐnchá z przyszłości (on sam z alternatywnej przyszłości)
  • Yǐnchá[1] (chiń. 飲茶 [Yǐnchá], jap. ヤムチャ [Yamucha], pl. w anime Jamsza[2], Jamcia[3], pl. w mandze Yamcha, fr. Yamcha) – przez dłuższy czas jedna z głównych postaci, Ziemianin, członek drużyny Wojowników Z.

    Jego najlepszym przyjacielem jest kot Pǔěr. Widz Dragon Balla poznaje Yamchę na początku serii, gdy Bulma, Gokū i Wūlóng poszukują smoczych kul. Yǐnchá wiedzie podówczas żywot pustynnego rozbójnika, który żyje wyłącznie z tego, co ukradnie.

    Dragon BallEdytuj

    Pilaf SagaEdytuj

    Yacha3.png

    Yǐnchá po raz pierwszy w Dragon Ball

    Podczas gdy Bulma, Gokū i Wūlóng szukając Smoczych Kul zmuszeni są przeprawić się przez pustynię, Yǐnchá i Pǔěr ze wszystkich sił próbują ich okraść. W wyniku kilku komplikacji rozpoczyna się walka Yamchy z Gokū. Mały Son, będący kompletnie wyczerpany z powodu głodu przegrywa, od śmierci ratuje go śpiąca Bulma. Gdy Yǐnchá zauważa dziewczynę, natychmiast paraliżuje go strach, gdyż bardzo wstydzi się dziewczyn. Wycofuje się. Przy okazji drugiej próby kradzieży, Yǐnchá podsłuchuję rozmowę Gokū i Wūlónga o Smoczych Kulach. Postanawia im je ukraść w celu spełniania życzenia. Yǐnchá pragnie pozbyć się lęku przed kobietami. Jeszcze raz bije się z Son Gokū. Son uderza go w twarz, tak mocno, że wybija mu ząb. Yǐnchá czuje się oszpecony i kolejny raz wraca do kryjówki. Postanawia udawać, że jest po ich stronie, i przeprasza bohaterów, dając im samochód. Po zdobyciu wszystkich kul okazuje się, że jego lęk przed kobietami minął, a pierwszą jego dziewczyną została Bulma.

    Tenka-ichi Budōkai SagaEdytuj

    Uczestniczył w Tenka-ichi Budōkai 21. Po bardzo łatwym przejściu eliminacji zmierzył się z Jackie Chunem, który go pokonał jednym dmuchnięciem. Później już tylko kibicował.

    Red Ribbon SagaEdytuj

    Mieszka razem z Kurilínem i Żółwim Pustelnikiem w Kame House. Gdy Gokū rusza na kwaterę główną armii, Yǐnchá wraz z Bulmą, Mutenem Rōshi, Wūlóngiem, Lunch, Morskim Żółwiem i Kurilínem leci mu z pomocą.

    Uranai Baba SagaEdytuj

    Po rozgromieniu przez Gokū Armii Red Ribbon pomaga małemu Saiyaninowi w walkach u Urunai Baby. Wygrywa pierwszą walkę z niewidzialnym wojownikiem Suke, lecz w drugiej z zmumifikowanym Mirą ponosi porażkę. Po walkach w pałacu Urunai Baby bierze trening u Żółwiego Pustelnika, aby nabrać sił i mieć szanse w Tenka-ichi Budōkai 22.

    Tenshinhan SagaEdytuj

    Yamcha 2.png

    Yǐnchá na Tenkaichi Budokai 21

    Na turnieju podobnie jak w Tenka-ichi Budōkai 21, z łatwością przechodzi przez eliminacje lecz w finałach przychodzi mu się zmierzyć z Tenshinhanem. Walka wygląda imponująco. Z początku obaj wojownicy wydają się być równi. Po rozgrzewce przeciwnik Yamchy bierze górę. Brutalnie łamie mu nogę i kilka żeber doprowadzając do knock-outu.

    Piccolo Daimaō SagaEdytuj

    W tej sadze nie ma zbyt wielkiego udziału. Razem z innymi przesiaduje w Kame House czekając na informacje ze świata na temat Piccolo. Chce iść walczyć, jednak lecząca się noga nie pozwala mu na to.

    Piccolo Daimaō Junior SagaEdytuj

    Yamcha 6.png

    Yǐnchá w sadze Piccolo Daimao Juniora

    Po zabiciu przez Gokū Piccolo, poddaje się ciężkiemu treningowi wraz z Tenshinhanem, Kurilínem i Chiaotzu. Ten trening polega na podróżowaniu po świecie i zdobywaniu nowych doświadczeń. Wdrapuje się na Wieżę Karin gdzie pod okiem Kociego pustelnika przechodzi specjalistyczne szkolenie samokontroli, trzeźwości umysłu jak i sprawności fizycznej. Rezultatem tego treningu są zdumiewająca siła, nowa technika Sōkidan oraz dwie blizny na twarzy, które zostają mu już do końca Dragon Ball. Bierze udział w TB 23 i kolejny raz przegrywa w ćwierćfinałach mierząc się z Shenem.

    Dragon Ball ZEdytuj

    Saiya-jin SagaEdytuj

    Yaacha.png

    Yǐnchá w sadze Saiyan

    Po zabiciu Goku i Raditza przez Piccolo w obawie przed walką z Saiyanami Vegetą i Nappą bierze trening u Ziemskiego Boga wraz z Tenshinhanem, Kurilínem, Chiaotzu i Yajirobē. Gdy zjawiają się ci dwaj kosmici, Yǐnchá staje do walki z jednym z wyhodowanych przez nich Sabaimenów. Wojownik dość łatwo pokonuje przeciwnika. Jednak, gdy wydawało się, że Ziemianin już wygrał, zielony stworek wykorzystał moment nieuwagi i skoczył na niego, wykonując autodestrukcję, tym samym spowodował również śmierć Yǐnchy.

    Freezer SagaEdytuj

    Przez prawie całą tę sagę martwy trenuje na drugim świecie w miejscu zwanym planetą Kaiō, pod okiem Północnego Kaiō. Po wskrzeszeniu za pomocą Smoczych Kul wraca do Kame House.

    Garlic Junior SagaEdytuj

    Dalej mieszkając w Kame House podejmuje pracę jako zawodnik drużyny baseballowej, lecz nie spełnia się w tym zawodzie. Pod wpływem Aquamista wraz z Bulmą, Chichi, Żółwim Pustelnikiem, Żółwiem Morskim, Wūlóng i Pǔěrem staje się demonem i służy Garlicowi.

    Cell SagaEdytuj

    Mirai no Toranksu SagaEdytuj

    Po powrocie Gokū z kosmosu i spotkaniu z Trunksem z przyszłości Yǐnchá trenuje przed walką z androidami. W tym okresie rozstaje się z Bulmą.

    Jinzōningen SagaEdytuj

    Yamcha 4.png

    Yǐnchá na Cell Game

    Po trzech latach nadchodzą piekielne maszyny: #19 i #20. Ten drugi wysysa mu energię i ciężko rani w pobliże serca. Zjada Senzu i odzyskuje siły. Gdy choroba Gokū daje o sobie znać to właśnie Yǐnchá odnosi go do domu w Górach Paozu. W walkach z androidami nie miał większego wkładu.

    Cell Game SagaEdytuj

    Wziął udział w Cell Game i to było ostatnie większe przedsięwzięcie w jakim brał czynny udział w całym DB. Próbował chronić osłabionego Son Goku przez atakiem Cell juniorów. Wraz z pozostałymi Wojownikami Z pomógł rannemu Gohanowi w walce z odtworzonym Perfect Cellem.

    Majin Bū SagaEdytuj

    Tenka-ichi Budōkai SagaEdytuj

    Yamcha 5.png

    Yǐnchá oddaje swoją energię Goku

    Wycofał się z walk w obronie Ziemi. Nie brał udziału w Tenka-ichi Budōkai 25, siedział tylko na widowni i opiekował się córką Kurilína Marron.

    Dragon Ball SuperEdytuj

    Yǐnchá uczestniczy w imprezach organizowanych przez Bulmę z okazji urodzin i zwycięstwa drużyny z 7 Wszechświata oraz ogląda Turniej Champy. Jest też obecny podczas wywoływania Super Smoka. Yǐnchá jest liderem drużyny baseballowej reprezentującej 7 wszechświat. Jako jedyny zna zasady gry, ale cały czas jest faulowany przez Vegetę i kilkakrotnie zostaje pozbawiony przytomności. Yamcha pojawia się zobaczyć czy Bulma urodziła. Mężczyzna zachwyca się Bra, kiedy Gokū mówi mu o Turnieju Mocy, Yǐnchá marzy o swoim występie, zabiera swoją porcję jedzenia i dolatuje. W nocy przed rozpoczęciem turnieju Yǐnchá czeka na Gokū i zastanawia się jak odmówić udziału w Turnieju Mocy. Pǔěr próbuje przekonać go, że nikt udziału mu nie zaproponuje, ale zostaje zagłuszony przez przyjaciela.

    Dragon Ball GTEdytuj

    Pokazywano go tylko w kryzysowych momentach, takich jak wybuch Ziemi czy zbiór energii do Genki-Damy. Tu Yǐnchá stanowi tło serialu.

    CiekawostkiEdytuj

    • W młodości Yǐnchá bał się kobiet, lecz znajomość z Bulmą go uzdrowiła.
    • Yǐnchá ma lęk wysokości.
    • Yǐnchá doskonale gra w baseball.

    GaleriaEdytuj

    PrzypisyEdytuj

    1. 1,0 1,1 Używana w tej encyklopedii pisownia jest zapisem fonetycznym transkrypcją Hanyu pinyin chińskiego 飲茶, Yǐnchá, tj. pierwowzoru imienia bohatera. Na potrzeby języka japońskiego zarówno imię, jak i pierwotne słowo (herbata i przekąski), uproszczono w wymowie do postaci 飲茶, Yamucha.
    2. 2,0 2,1 W wersji Dragon Ball Z i Dragon Ball GT emitowanej na RTL7.
    3. 3,0 3,1 W wersji Dragon Ball Kai i Dragon Ball GT emitowanej na AXN Spin.

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki