FANDOM

#17 (jap. 人造人間17号 (ラピス) [Jinzōningen Jū Nana-go (Rapisu)], pl. w anime Cyborg 17, Cyborg Siedemnasty, C-17[1]Siedemnastka[2], pl. w mandze ?, fr. Android #17)Ziemianin, cyborg, bliźniaczy brat #18 i szwagier Kurilína.

CharakterEdytuj

Spokojny, opanowany, chłodny. Bywa empatyczny, jest osobą, która potrafi poświęcić własne bezpieczeństwo i dobrobyt dla większego dobra[3], kocha swoją rodzinę. . Jest sprytny i wydaje się z biegiem czasu zmieniać. W pierwszy odcinkach sagi sztucznych ludzi, w których debiutuje, sprawia wrażenie narwanego młokosa. Z czasem jego poczynania nabierają ogłady, podczas sagi przetrwania wszechświata wydaje się, że każdy ruch ma z góry przemyślany. Opracowuje strategię, w której – doprowadzając swoje ciało do erupcji ki – udaje samozniszczenie, by pokonać Jirena. Kocha swoja siostrę, nawet pod wpływem Dr. Myū, który podporządkowuje sobie Lapisa w sadze Super #17, nie potrafi skrzywdzić ani jej, ani siostrzenicy Marron.

Przed Dragon Ball ZEdytuj

Kiedy był jeszcze w pełni człowiekiem, Lapis, bo tak brzmi jego prawdziwe imię, został wraz z siostrą porwany i zmechanizowany przez Dr. Gero, szalonego naukowca Armii Red Ribbon, który przy jego pomocy chciał zabić Son Gokū. Doktor nadał mu imię Sztucznego człowieka numer 17. Przez swoje nieposłuszeństwo #17 został wraz z #18 dezaktywowany.

Dragon Ball ZEdytuj

Saga CellaEdytuj

Po pewnym czasie Doktor Gero, zmuszony sytuacją, na powrót aktywuje demoniczną parę. Siedemnasty po przebudzeniu zabija swego oprawcę i niszczy kontroler, którym można było go dezaktywować. Po długiej walce z Cellem, zostaje przez niego zaabsorbowany, następnie ginie wraz ze śmiercią mutanta.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Cella.

Pomiędzy sagą Cella a sagą Majin BūEdytuj

Dzięki smoczym kulom powraca do życia i wycofuje się w zacisze swojej wyspy, gdzie osiedla się wraz z żoną i trójką dzieci (ma jednego biologicznego potomka i dwójkę przybranych). Na wyspie podejmuję pracę leśniczego.

Saga Majin BūEdytuj

Kiedy Gokū zbiera ki do Genki-Damy, chcąc pozbyć się Czystego Majin Bū, Siedemnastka zostaje ukazany widzowi Dragon Balla, kiedy zatrzymuje dwóch mężczyzn, mierząc do nich ze strzelby. Są to najprawdopodobniej kłusownicy, którzy próbowali upolować jedno z rzadkich zwierząt zamieszkujących wyspę Lapisa.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Majin Bū: Podsaga Czystego Majin Bū.

Dragon Ball SuperEdytuj

Saga przetrwania wszechświataEdytuj

Przed turniejemEdytuj

Przynajmniej od czasu walki z Majin Bū #17 pracuje na jako leśniczy i pilnuje zwierząt, szczególnie ostatniego żyjącego na Ziemi minotaura. Obezwładnia kłusowników chcących uśmiercić stwora dla jego cennych rogów. Kiedy zjawia się Gokū, razem pokonują kolejny oddział kłusowników. Cyborg prosi Saiyanina, by uważał na zwierzęta i nie zabijał ludzi. Po walce opowiada Gokū o żonie, trójce dzieci i swojej pracy. Kiedy Gokū informuje dawnego wroga o turnieju, #17 nie chce brać w nim udziału ani dla pieniędzy ani dla ochrony wszechświata. Gokū mówi Siedemnastce o nagrodzie w postaci super smoczych kul. Cyborg zgadza się wziąć udział w turnieju. Kiedy zjawiają się kosmiczni kłusownicy i porywają wszystkie zwierzęta z wyspy, obaj mężczyźni udają się na ich statek. Razem pokonują ochroniarzy i walczą z ich szefem. Szef grozi detonacją bomby, którą ma w ciele. Siedemnasty prosi Gokū, by zaopiekował się jego rodziną i wyspą i wyskakuje razem z przeciwnikiem przez okno statku w próżnię. Gokū, ratując przyjaciela, sam również wyskakuje na zewnątrz i za sprawą teleportacji zabiera obu walczących na planetę Kaiō. Okazuje się, że kosmita nie ma w ciele bomby, tylko zestaw fajerwerków. Gokū i #17 wracają na statek i uwalniają zwierzęta. Kłusowników oddają w ręce Jaco, który ścigał ich latami. #17 mówi Gokū, że poprosi smoka o luksusowy wycieczkowiec, którym chce popłynąć ze swoją rodziną w rejs po morzach i oceanach. Przylatują po niego Kurilín z #18 i Marron, mężczyzna rozmawia z Kurilínem i siostrą. Cyborg godzi się z nimi lecieć do domu Bulmy.

Turniej MocyEdytuj

#17 razem z innymi uczestnikami leci do Świata Nicości. Siedemnastka razem z Osiemnastką walczą z Żołnierzami Dumy, udaje im się wyrzucić za ring Kahserala. Potem pomagają Gokū w walce z pozostałymi żołnierzami. Wojownik udaremnia pierwszą próbę przemiany Briant de Château i jej koleżanek. Toppo wymusza na nim cierpliwość. Siedemnastka walczy z Sanką. Początkowo udaje słabego, by uśpić czujność przeciwniczki. Później wyrzuca ją za ring, jednak w ostatniej chwili Sankę ratuje Vikal. #17 wyrzuca za matę najpierw ją, potem Sankę. #17 walczy z Logi. Pomaga też Gokū w starciu z Le Briant. Ratuje Saiyanina i razem walczą z dziewczynami, dopóki do walki nie wtrąca się Jimizu, Yardratianin z Drugiego Wszechświata. #18 i #17 rozmawiają o walce Gokū i oddają mu swoją energię do Genki-Damy. #17 ratuje siostrę, którą atakuje Catopesra i pokonuje go. Siedemnastka zapobiega wypadnięciu siostry za ring podczas uwolnienia mocy Gokū i pomaga jej utrzymać równowagę. Opatruje nogę siostry, tak by mogła walczyć. Razem pojedynkują się z Le Briant i Logi. Kiedy atakuje go Sirloin, wojownik łatwo go obezwładnia i eliminuje Logi oraz pomaga siostrze walczyć z Le Briant. Następnie razem z Lazuli pomagają Gokū pokonać Zirloina, Rabanrę i Zarbuto z Drugiego Wszechświata. Wszyscy trzej zostają przez nich obezwładnieni, eliminuje ich Kamehame-Ha Gokū SSJB. Siedemnasty ponownie ratuje siostrę przed wypadnięciem i walczy z wojownikami z Trzeciego Wszechświata. Gokū ratuje go przed wypadnięciem. Wojownik słucha kroków Damona i atakuje go. Rozpoznaje jego rozmiar i nieumiejętność lotu i razem z Gokū, który nie pozwala przeciwnikowi skakać, wyrzucają wojownika za ring. #18 i #17 walczą z Koitsukaiem. Pokonują go przy pomocy kikōh. #17 walczy z Anirazą, przeciwnik wyrzuca go za ring, jednak zostaje ocalony przez #18, która poświęca się samemu wypadając. Cyborg rozstawia barierę, przenika przez atak energetyczny Anirazy i niszczy jego reaktor, dzięki czemu koledzy z drużyny Siódmego Wszechświata mogą go pokonać. #17 i Gohan walczą z Toppo. Cyborg ratuje kolegę przed atakiem przeciwnika. Ochrania się barierą. Siedemnasty chroni Gohana przed kolejnym atakiem przeciwnika, osłaniając barierą. Razem opracowują strategię przeciw Toppo. Siedemnasty unieruchamia przeciwnika, a Gohan ma wyrzucić go za ring Kamehame-Hą. W ostatniej chwili Toppo atakuje Siedemnastkę i zatrzymuje się tuż przed krawędzią ringu. Lapis zajmuje Toppo, by Gohan mógł pomóc Freezerowi. Cyborg atakuje Toppo. Wykorzystując fakt, że – z racji swojej cyborgizacji – nie traci ki, chce grać na czas do końca turnieju. Kiedy obaj atakują się wzajemnie, Freezer strzela Toppo w plecy, co pozwala Siedemnastce uzyskać przewagę i trafić przeciwnika. Kiedy Toppo przyjmuje postać hakaishina, #17 ratuje Freezera przed wypadnięciem i staje do walki z transformowanym oponentem. Toppo odbiera każdy jego atak oraz niszczy barierę ochronną cyborga. Siedemnastka walczy z Toppo, kiedy ten rzuca w niego energią, ratuje go Freezer i obaj walczą z Żołnierzem Dumy. Jiren uderza w nich swoja ki i obezwładnia obydwu.

Siedemnasta wypowiadający swoje życzenie

Siedemnastka mówiący o swoim życzeniu

Po wypadnięciu Toppo, #17 wstaje z gruzów, widzi jak Jiren kumuluje ki. Siedemnastka, Gokū i Vegeta we trzech walczą z Jirenem. #17 udaje się go zranić znienacka i uratować Vegetę przed ciosem przeciwnika. Kiedy Saiyanie słabną, cyborg sam walczy z Jirenem. By dać im czas na odpoczynek, otacza ich barierą i wysadza się, chcąc rozproszyć atak Jirena. Przed atakiem cyborg opowiada o swoim życzeniu – rodzinnym rejsie statkiem, po czym poświęca się dla dobra wszystkich. Kiedy Gokū opada z sił, okazuje się, że Siedemnastka żyje, tylko upozorował autodestrukcję, by zmylić przeciwników. Wojownik wychodzi z ukrycia i staje do walki z Jirenem. Razem z Freezerem atakują Jirena. Kiedy kosmita odzyskuje siły, obezwładniają go. Gokū i Freezer wypadają za ring razem z Jirenem. Siedemnastka wygrywa, dostaje super smocze kule. Prosi Super Shén Lóng'a o odtworzenie wymazanych wszechświatów. Cyborg sam postanawia zadbać o rodzinę i pracę. Po walce wraca do domu.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga przetrwania wszechświata.

Dragon Ball GTEdytuj

Saga Super #17Edytuj

Articleimage

Super Android #17 - nowe wcielenie Siedemnastki

W DBGT Siedemnasty pojawia się niespodziewanie na drodze limuzyny wiozącej Trunksa z biura do domu Bulmy. Siedemnastka rani Trunksa i jego szofera oraz każe pół-Saiyaninowi przekazać Gokū zaproszenie do Piekła. W Piekle Dr Gero i Dr Myū tworzą identyczny odpowiednik ziemskiego Siedemnastki, #17 z Piekła, który, po połączeniu ze swoim pierwowzorem, staje się Super #17. W tej postaci atakują Kurilína i #18. Super #17 pokonuje Kurilína, mordując Ziemianina, i walczy z Gokū. Ma on zdolność pobierania jego energii, jednak żeby to zrobić, musi wykonać odpowiednie ruchy ramion. Wtedy jest bezbronny. Wykorzystują to Gokū i #18 i pokonują go. Super #17 ginie, zabity przez Sona techniką Ryū-ken, kiedy Osiemnastka odwraca jego uwagę.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Saga Super sztucznego człowieka numer 17.

Pierwsza wizja Sztucznego człowieka numer 17Edytuj

BlueAndroid1

Serialowy „prototyp” Siedemnastki z przyszłości

W scenach z historii opowiadanej przez Trunksa z przyszłości, wspomnianej w 122. i 128. odcinku Dragon Ball Z, w rolach cyborgów #17 i #18 z przyszłości występują dwie, olbrzymie humanoidalne kreatury. Jedna z nich, ta, która zabija tamtejszego Dr. Gero, to #17. W tej postaci sztuczny człowiek jest niebieskawym olbrzymem o budzących grozę czerwonych oczach. Owych scen nie ma w mandze. Twórcy anime najprawdopodobniej nie chcieli widzowi zdradzać prawdziwych twarzy Siedemnastki i Osiemnastki, stąd taki zabieg. Jako ciekawostkę można dodać, że kilka mutanci z 11. filmu kinowego serii DBZ do złudzenia przypominają tę wersję Siedemnastki.

ToriyamaDragonBall1  Więcej w osobnym artykule: Sztuczny człowiek numer 17 z przyszłości.

Ciekawostki Edytuj

  • Jest postacią, która zginęła najwięcej razy w całym smoczym uniwersum (wraz z Kurilínem i Jiǎozi).

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. 1,0 1,1 W wersji Dragon Ball Z i Dragon Ball GT emitowanej na RTL7.
  2. 2,0 2,1 W wersji Dragon Ball Kai i Dragon Ball GT emitowanej na AXN Spin.
  3. Podczas Turnieju Mocy gotów jest poświęcić życie w obronie Siódmego Wszechświata. Po turnieju prosi Super Shén Lóng'a, by odtworzył wszystkie wymazane wszechświaty, tym samym rezygnując z rodzinnego rejsu statkiem, o który zamierzał poprosić smoka.