FANDOM

Jeśli tylko możesz — uzupełnij je!

Smocze kule
Smoczekule.jpg
ドラゴンボール
Doragonbōru
Specjalne właściwości Gdy skompletuje się wszystkie siedem, można przywołać smoka, który spełnia życzenia.
Twórca
  • Najstarszy Nameczanin[1]
  • Mega Piccolo[2]
  • Ziemski Bóg[3]
  • Miejsce pochodzenia Namek
    Użytkownicy Bardzo wielu, np. Son Gokū, Mūri, Dende.
    Pojawia się w LogoJaco.pngLogoSlump.pngLogoDB.pngLogoDBZ.jpgDragon Ball Super Logo.pngLogoDBGT.png

    Smocze kule (jap. ドラゴンボール [Doragonbōru], pl. w anime Kryształowe Kule, Smocze Kryształowe Kule, pl. w mandze Smocze Kule, fr. Les Boules de cristal, ang. Dragon Balls) – kryształowe sfery o niezwykłych, czarodziejskich właściwościach. To właśnie wokół nich toczy się cała akcja Dragon Balla.

    Rodzaje kulEdytuj

    Wyróżniamy cztery typy smoczych kul.

    Ziemskie smocze kuleEdytuj

    Stworzone przez Ziemskiego Boga. Z ich pomocą użytkownik przywołuje smoka o imieniu Shén Lóng. Ów początkowo spełnia jedno życzenie, następnie - za sprawą Dendego - trzy[4][5] Jest w stanie ziścić każdą prośbę, w tym także przywrócić życie dowolnej żyjącej wcześniej istocie, a także wielu jednocześnie.

    Nameczańskie smocze kuleEdytuj

    Ich twórcą jest Saichōrō. Owe kule są ok. trzy razy większe niż ziemskie. Na początku, gdy powstały ich ziemskie odpowiedniki, nameczańskie oryginały miały większą moc. Po tym, jak Dende został bogiem Ziemi, ich moce się zrównały. Za ich pomocą można przywołać Porungę. Smok ten spełnić mógł od razu trzy życzenia, niestety początkowo jednorazowo ożywić mógł zaledwie jedną osobę. Po wydarzeniach związanych z inwazją Freezera Mūri wprowadził zmiany umożliwiające wskrzeszanie dowolnej liczby istot.

    Kule o czarnych gwiazdachEdytuj

    Stworzone przez Mega Piccolo. Pojawiły się w Dragon Ball GT. Nie wiadomo, jaką dokładnie mają moc. Przez nieopatrzne życzenie Pilafa zamieniły Son Gokū w dziecko. Gdy zbierze się wszystkie siedem, przywołany zostaje Czerwony Shén Lóng. Jako jedyne po użyciu nie zostają na danej planecie, lecz odlatują w różne strony wszechświata. Gdy w ciągu roku kule nie powrócą na planetę, na której wypowiedziano ostatnie życzenie, ulega ona samozniszczeniu.

    Super smocze kuleEdytuj

    Kule wielkości planet, jest ich siedem. Porozrzucane są pomiędzy Szóstym, a Siódmym Wszechświatem. O nie toczy się walka na turnieju Champy na bezimiennej planecie, pomiędzy przedstawicielami obu Wszechświatów. Według Zuno kule te zostały stworzone w roku 41 Kalendarza Boskiego przez Smoczego Boga Zalama. Mają kształt idealnej kuli o średnicy 37196, 2204 km. Gdy zbierze się je należy wypowiedzieć w języku smoków słowa: Przybądź, Smoczy Bogu i spełnij moje życzenia. Kule te nie mają ograniczeń co do rodzaju życzenia, jednakże działają tylko pomiędzy Szóstym i Siódmym Wszechświatem. Smok może spełnić tylko jedno życzenie.

    Zasady działania smoczych kulEdytuj

    Kamienie.jpg

    Tak wyglądają kule smoka po spełnieniu wszystkich życzeń

    Żeby sfery miały jakąkolwiek przydatność, należy zebrać razem wszystkie siedem i wezwać czarodziejskiego smoka. W nameczańskim pierwowzorze smoczych kul istnieje specjalne hasło budzące smoka, a ponad to rozmowa z tamtejszym smokiem musi być przeprowadzona w ojczystym języku Nameczan; na ziemi wystarczy krzyknąć: „Przybądź, Shén Lóng'ie, i spełnij me życzenie”. Gdy smok przybywa, należy zdradzić mu swoje życzenie (bądź życzenia). Po spełnieniu, kule zamieniają się w kamienie, i zostają rozesłane w różnych kierunkach danej planety (lub Siódmego Wszechświata, jak to ma miejsce w przypadku kul o czarnych gwiazdach. Należy odczekać rok, by móc ponownie ich użyć, na Ziemi jest to 365 dni, natomiast na Namek około cztery miesiące czasu ziemskiego.

    Nazwy poszczególnych sferEdytuj

    Każda sfera ma nazwę użytkową w języku chińskim, a owa składa się ze słów „kula” oraz ilości gwiazdek, np. „Yī Xīng Qiú”, czyli „kula jednogwiezdna”.

    Chiński Transkrypcja chińska Japoński Transkrypcja japońska Polski w anime Polski w mandze
    一星球 Yī Xīng Qiú イーシンチュウ Ī Shin Chū Kula Jednogwiezdna
    Kula Jednogwiazdkowa
    Yi-Xingqiu
    二星球
    (两星球)
    Èr Xīng Qiú
    (Liǎng Xīng Qiú)
    アルシンチュウ
    (リャンシンチュウ)
    Aru Shin Chū
    (Ryan Shin Chū)
    Kula Dwugwiezdna
    Kula Dwugwiazdkowa
    Er-Xingqiu
    (Liang-Xingqiu)
    三星球 Sān Xīng Qiú サンシンチュウ San Shin Chū Kula Trójgwiezdna
    Kula Trzygwiazdkowa
    San-Xingqiu
    四星球 Sì Xīng Qiú スーシンチュウ Sū Shin Chū Kula Czterogwiezdna
    Kula Czterogwiazdkowa
    Si-Xingqiu
    五星球 Wŭ Xīng Qiú ウーシンチュウ Ū Shin Chū Kula Pięciogwiezdna
    Kula Pięciogwiazdkowa
    Wu-Xingqiu
    六星球 Liù Xīng Qiú リュウシンチュウ Ryū Shin Chū Kula Sześciogwiezdna
    Kula Sześciogwiazdkowa
    Liu-Xingqiu
    七星球 Qī Xīng Qiú チーシンチュウ Chī Shin Chū Kula Siedmiogwiezdna
    Kula Siedmiogwiazdkowa
    Qi-Xingqiu

    Smoki spełniające życzeniaEdytuj

    ŻyczeniaEdytuj

    Dragon BallEdytuj

    Przed serialemEdytuj

    • 01. Bliżej nieznana osoba zażyczyła sobie, aby Shén Lóng uczynił ją królem.

    SerialEdytuj

    • 01. Wūlóng prosi o majteczki (stało się tak bowiem krzyknął on pierwsze lepsze życzenie byleby Pilaf nie poprosił o panowanie nad światem).
    • 02. Upa prosi Shén Lóng'a o ożywienie Bory.
    • 03. Piccolo Daimaō chce być wiecznie młody (po tym życzeniu zabija Shén Lóng'a).
    • 04. Ożywienie wszystkich ofiar Piccolo Daimaō i jego sług.

    FilmyEdytuj

    • 01. Oczyścić ziemie należące do Króla Gurumesa z rubinów i zarazem przywrócić im spokój.
    • 02. Ożywić Borę.
    • 03. Naprawić Ósemka.

    Dragon Ball ZEdytuj

    SerialEdytuj

    • 01. Żółwi Pustelnik prosi, aby Son został ożywiony.
    • 02. Son Gohan, Kulilin i Dende proszą Porungę, aby wrócił życie Piccolo (i Boga).
    • 03. Gohan, Kulilin i Dende życzą sobie, aby Piccolo został przeniesiony na Namek.
    • 04. Mister Popo prosi Shén Lóng'a o ożywienie wszystkich ofiar Freezera oraz ofiar członków Kosmicznej Organizacji Handlu mu podległych, którzy zginęli na Namek (w tym Vegety)[6].
    • 05. Dende prosi Porungę o przeniesienie wszystkich, oprócz Freezera i Gokū, znajdujących się na Namek na Ziemię.
    • 06. Dende wypowiada życzenie przeniesienia duszy Kulilina na Ziemię[7].
    • 07. Dende życzy sobie, aby Kulilin został wskrzeszony przez Porungę.
    • 08. Dende prosi Porungę, aby Yamcha został wskrzeszony.
    • 09. Dende prosi Porungę, aby Jiǎozi został wskrzeszony.
    • 10. Dende prosi Porungę, aby Tenshinhan został wskrzeszony.
    • 11. Dende prosi Porungę, żeby przeniósł wszystkich Nameczan (za wyjątkiem Picolo i Boga) na Nową Namek.
    • 12. Yamcha prosi o ożywienie wszystkich ofiar Cella.
    • 13. Kulilin prosi Shén Lóng'a o usunięcie bomby zawartej w ciałach androidów #17 i #18.
    • 14 Bulma prosi Shén Lóng'a o ożywienie wszystkich, którzy stracili życie od momentu rozpoczęcia Tenka-ichi Budōkai #25.
    • 15. Dende prosi Porungę o odtworzenie zniszczonej przez Majin Bū Ziemi.
    • 16. Dende prosi Porungę o przywrócenie do życia wszystkich ofiar Majin Bū.
    • 09. Dende prosi Porungę o przywrócenie Gokū sił w walce z Sūpā Junsui Bū.
    • 10. Gokū prosi Shén Lóng'a o wymazanie Ziemianom z pamięci wszystkich wydarzeń związanych z Majin Bū.

    FilmyEdytuj

    Odcinek specjalnyEdytuj

    Dragon Ball SuperEdytuj

    Przed serialemEdytuj

    • 01. Członkowie Gangu Pilafa życzą sobie, by Shén Lóng przywrócił im młodość.

    SerialEdytuj

    Dragon Ball GTEdytuj

    SerialEdytuj

    • 01. Pilaf prosi Czerwonego Shén Lóng'a o zmniejszenie ciała Son Gokū do rozmiaru z czasów, gdy był dzieckiem.
    • 02. Baby prosi Czerwonego Shén Lóng'a o stworzenie nowej planety Tsuful nieopodal Ziemi.
    • 03. Baby życzy sobie, żeby Czerwony Shén Lóng odtworzył dawny wygląd planety Tsuful.
    • 04. Mūri prosi Polungę, aby odtworzył Ziemię po wybuchu.
    • 05. Mūri prosi o przeniesienie Ziemian z Tsuful na odbudowaną Ziemię.
    • 06. Son Gokū prosi Shen Lóng'a o przywrócenie do życia wszystkich ludzi zabitych przez Super #17 i złe smoki.

    Odcinek specjalnyEdytuj

    GaleriaEdytuj

    Galeria życzeńEdytuj

    ResztaEdytuj

    PrzypisyEdytuj

    1. Stworzył nameczańskie smocze kule.
    2. Stworzył ziemskie smocze kule o czarnych gwiazdach.
    3. Stworzył ziemskie smocze kule o czerwonych gwiazdach.
    4. W wyjątkowych sytuacjach, kiedy do spełnienia skomplikowanej prośby smok potrzebuje więcej energii, liczba życzeń zostaje zredukowana do dwóch. DBS, odc. #019.
    5. Kiedy Beerus chciał poznać dzieje pierwszego Super Saiyanina Goda, Shén Lóng spełnił tylko jedno życzenie. Mogło tak się stać za sprawą trwogi, jaką magiczny smok czuł przed majestatem Boga Zniszczenia Beerusa.
    6. Zabici przez Vegetę mieszkańcy wioski Tsuno nie zostali wskrzeszeni.
    7. Kulilin zginął na planecie Namek, która w momencie wypowiadania życzenia nie istnieje. Warunkiem niezbędnym do właściwego wskrzeszenia zmarłego jest przywrócenie go w miejscu, w którym umarł, gdyż tam znajduje się jego dusza.

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki