FANDOM

Potara (jap. ポタラ [Potara], pl. w anime ?, pl. w mandze Potala, fr. ?, ang. Potara Earrings) – magiczne kolczyki noszone przez Kaioshinów, ich asystentów oraz uczniów na Kaiōshinów.

Kolczyki są częścią standardowego ubioru mieszkańców planet Świat Kaiōshinów oraz Świat Kaiōshinów z Dziesiątego Wszechświata. Występują w wielu różnych kolorach. Kiedy jedna para kolczyków zostanie założona przez jedną osobę, nie mają one żadnych właściwości, jednak, gdy dwie osoby założą po jednym na przeciwne uszy, następuje fuzja tych osobników. Kolczyki łączą bogów na zawsze, natomiast śmiertelników na jedną godzinę lub do momentu wyczerpania energii podtrzymującej fuzję.

Działanie Edytuj

Aby doszło do fuzji, potary muszą zostać na przeciwległe uszy obu podmiotów składowych (tzn. jeśli pierwszy osobnik założy kolczyk na lewe ucho to drugi musi na prawe i na odwrót). Kolczyki potara dają efekt zbliżony do techniki fuzji czy połączenia, różnica polega na tym, że dzięki kolczykom fuzja nie ma limitu czasowego dla bogów, nie trzeba wykonywać tańca, a energia w nowo narodzonej postaci jest dużo większa.[1] Ta zasada nie dotyczy ludzi, ponieważ trwa ona 1 godzinę lub do wyczerpania mocy, która podtrzymuje scalenie. Jedynym znanym sposobem na rozdzielenie fuzji bogów jest poproszenie o to Shén Lónga lub Porungi.

Rodzaje Edytuj

Potary występują w przynajmniej dwóch typach, tj. podstawowym i kaiōshińskim.[2] Poszczególne postacie noszą także potary w wielu różnych kolorach – każdorazowo oba tego samego. W Dragon Ball Super okazuje się, że kolczyki oznaczają rangę boga. Zamasu mógł używać pierścienia czasu tylko i wyłącznie, jeżeli założył zielony kolczyk Gowasu, w swoich pomarańczowych nie mógł go używać. Kolor rang zależy od Wszechświata, gdyż Kaioshin miał złote kolczyki, a nie zielone.

Scalenia Edytuj

Znane fuzje przeprowadzone za pomocą kolczyków w chronologicznej kolejności:

Nieścisłości Edytuj

  • Jedna kwestia związana z kolczykami nie zostaje wyjaśniona: otóż aby nastąpiła fuzja, należy założyć parę tych samych kolczyków, jednak mimo tego, że Kibito i Wschodni Kaiōshin mieli kolczyki należące do innych par fuzja i tak nastąpiła.[potrzebne źródło]
  • Inną niewyjaśnioną kwestią jest to, że zarówno Rō Kaiōshin jak i Kaiōbito mieli jeden głos, natomiast, gdy Vegetto przemawiał, widz słyszał jednocześnie głos Son Gokū i Vegety. Być może wyjaśnieniem jest to, że w fuzjach, które nie są zawierane między bogami, następuje taki efekt uboczny, gdyż przy wypowiedziach Kafli, także słychać głosy obu podmiotów fuzji.
  • W Dragon Ball Z fuzja była określana jako wieczna i nierozerwalna, jednak Vegetto rozpadł się na Gokū i Vegetę po trafieniu do ciała Majin Bū. Najpopularniejszą teorią wśród fanów była ta, że dziwne warunki w ciele demona anulowały fuzję. W rzeczywistości w Dragon Ball Super zostało ujawnione, że fuzja jest wieczna tylko, jeżeli scalają się bogowie, śmiertelnicy są połączeni tylko przez godzinę. Ponadto fuzja może skończyć się wcześniej, jeżeli scalony bohater wyczerpie moc, co się stało Vegetto w walce ze Scalonym Zamasu.
  • Pomimo, że fuzja jest wieczna tylko dla bogów, to Scalony Zamasu nie miał limitu czasu, choć jedna z osób go tworzących miała śmiertelne ciało (lecz duszę boga). Podobnie jak Kaiōshin sprzed 15 pokoleń, który połączył się z wiedźmą. Prawdopodobnie fuzja jest stała jeżeli co najmniej jedna ze scalających się osób jest bogiem.

Ciekawostki Edytuj

Zarbon 20

Kolczyki przypominające kolczyki potara noszone przez Zarbona

  • Niektóre postacie serii Dragon Ball noszą kolczyki przypominające potary, jedną z tych postaci jest Zarbon.
  • Według Rō Kaiōshina potary są lepsze od tańca fuzyjnego. Daje to podstawy do przypuszczeń, że Vegetto jest silniejszy od Gogety. Jednak może to oznaczać także, że są lepsze, ponieważ mają dłuższy limit (godzinę zamiast 30 minut); złe wykonanie tańca fuzyjnego skutkuje powstaniem postaci niezdolnej do walki, w przypadku kolczyków nie ma takiego ryzyka; z tańca fuzyjnego mogą korzystać tylko przedstawiciele tej samej rasy i z podobnym poziomem mocy, za pomocą kolczyków może połączyć się każdy.
  • Potary zostały zniszczone dwa razy przez Vegetę i Gokū.

Przypisy Edytuj

  1. Źródła podają, że podczas fuzji energie wojowników sumują się, a przy scaleniu potarą mnożą.[potrzebne źródło]
  2. Dystynkcję tę tłumaczy Gowasu w 54. odcinku serii Dragon Ball Super.