FANDOM

Jaco Tirimentenpibosshi
Jako (vomic)
ジャコ・ティリメンテンピボッシ
Jako tirimentenpibosshi
Imię w anime Brak polskiej wersji.
Imię w mandze Brak polskiej wersji.
Inne imiona Jako
Płeć Mężczyzna
Debiut w mandze GPJ, rozdział #01
Debiut w anime DBZ: Odrodzenie „F”
Występuje LogoJacoLogoDB[1]LogoDBZDragon Ball Super Logo
Rasa Nieznana
Zginął Nigdy nie zginął.
Pochodzenie Nieznane
Miejsce zamieszkania nieznane[2]
Poziom bojowy Nieznana
Głos Tsubasa Yonaga[3]
Natsuki Hanae[4]
Znaczenie imienia
  • „Jaco” zaczerpnięte ze słowa „jako”, „雑魚” ma po japońsku dwa znaczenia; pierwsze, czytane „jako”, „じゃこ” to albo małe ryby, drobnica, albo nazwa przekąski, chrypiących suszonych sardynek, najczęściej podawanych w formie okrasy na ryżu[5]. Drugie, czytane „zako”, „ざこ”, określa gatunki ryb, głównie drobnicy o niskiej wartości rynkowej. Owo czytanie to także pejoratywny termin używany w kontekście ludzi, którzy z jakiegoś powodu niewiele znaczą, nie są wpływowi; polski odpowiednik „płotka”, „płoć”[6][7].
  • Pokrewieństwa
  • Ōmori (przyjaciel)
  • Tights (przyjaciółka)
  • Galaktyczny Król (szef)
  • Jaco Tirimentenpibosshi[9] (jap. ジャコ・ティリメンテンピボッシ [Jako tirimentenpibosshi], pl. w anime brak polskiej wersji, pl. w mandze brak polskiej wersji, fr. Jaco, ang. Jaco Teirimentempibosshi[8]) – jeden z 38 członków wysokiej klasy funkcjonariuszy Galaktycznego Patrolu.

    HistoriaEdytuj

    Galaktyczny Patrol JacoEdytuj

    Jaco przybył na Ziemię, aby zapobiec jej zniszczeniu, które miało nastąpić z rąk Kakarotto, saiyańskiego niemowlęcia wysłanego na rzeczoną planetę w celu „przygotowania jej do sprzedaży”[10].
    Ta sekcja wymaga rozbudowania.

    Dragon Ball Z: Odrodzenie „F”Edytuj

    Ta sekcja potrzebuje treści.

    GryEdytuj

    Ta sekcja potrzebuje treści.

    Dragon Ball SuperEdytuj

    Saga Złotego FreezeraEdytuj

    Pojawia się w domu Bulmy by ostrzec ją przed powrotem Freezera, potem walczy z ludźmi kosmicznego tyrana i ogląda walkę Gokū i Vegety z Frezerem. Zostaje ocalony przed zniszczeniem Ziemi dzięki mocy Whisa.

    Saga Selekcyjnego Turnieju Sztuk Walki Bogów ZniszczeniaEdytuj

    Bulma odnajduje Jaco jako kandydata na członka drużyny z 7 Wszechświata. Jaco, sprowadza na turniej, Galaktycznego Króla. Ostatecznie Jaco zasiada na widowni. To on zauważa ataki Frosta zatrutą igłą i informuje o tym organizatorów turnieju. Jaco, uczestniczy w przyjęciu Bulmy z okazji wygranej. Potem Bulma zmusza go i szantażuje ujawnieniem dorysowania zarostu do zdjęcia Galaktycznego Króla, by ratował chłopców, którzy polecieli na Patoufou. Jaco zabiera Vegetę, obaj docierają na Patoufou.

    Saga Przetrwania WszechświataEdytuj

    Jaco zabiera kosmicznych kłusowników do aresztu. Obiecuje, że być może podziękuje Gokū i C17 za ich złapanie, sam postanawia przyjąć wszelkie zasługi za ich ujęcie. Jaco odholowuje także ich statek kosmiczny do swojej bazy.

    GaleriaEdytuj

    PrzypisyEdytuj

    1. 12 rozdział Galaktycznego Patrolu Jaco, Dragon Ball Minus, crossover dwóch serii.
    2. Prawdopodobnie planeta Króla Galaktycznego, na której mieści się baza Galaktycznego Patrolu.
    3. Galaktyczny Patrol Jaco (vomic).
    4. Dragon Ball Xenoverse, Dragon Ball Z: Odrodzenie „F”.
    5. To miał na myśli Ōmori, kiedy rozbawiło go imię galaktycznego funkcjonariusza.
    6. To tłumaczenie definiuje rolę Jaco w Galaktycznym Patrolu oraz stosunek, jaki mają do niego inni funkcjonariusze oraz Król Galaktyczny.
    7. Tym terminem mama Bulmy omyłkowo nazywa Jaco. Akira Toriyama celowo wybrał takie imię, aby podkreślić element komediowy postaci i wyolbrzymianie przez nią własnego znaczenia.
    8. W amerykańskim przekładzie komiksu na język angielski autorstwa wydawnictwa VizMedia tłumacz zinterpretował znak „ィ”, tj. małe „i” z katakany (japońskiego morariusza) jako znak „イ”, tj. duże „i”. W wyniku tego błędu w miejscu „tirimentenpibosshi” powstało „teirimentempibosshi”.
    9. Pełne nazwisko zostaje ujawnione na ostatniej stronie pierwszego rozdziału mangi Galaktyczny Patrol Jaco.
    10. Gdy Saiyanie przygotowywali planetę do sprzedaży, pozbywali się wszystkich jej rozumnych mieszkańców.

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki